Epica modernista - Ion Minulescu

Fantezia grandilocventa strabatuta subteran de o reala neliniste si de un instinct de migratie si de nostalgie, sustinuta, mai ales, de o retorica si de o muzicalitate externa, a facut din Ion Minulescu un poet funambul, dar original, si din atitudinea sa o atitudine de noua orientare; tradusa in proza, adica fara sprijinul expresiei poetice si a muzicalitatii exterioare, aceeasi fantezie s-a realizat intr-o innacpetabila literatura de verva, de proza, in care singularitatea, dealtfel cu reminiscente din Jean Lorrain si alti scriitori francezi, ia aspecvtul flecarelii. In deosebire de poezia lirica, poezia epica reclama, fara nici o abatere, o creatie in jurul acestei axe; proza presupune o viziune obiectiva concretizata in fapte precise, pe care nu le pate inlocui fantezia sau numai instinctul muzical inefabil si neorganizat; atat de colorata si de expresiva in poezie, grandilocventa scriitorului isi tradeaza vidul de cugetare si de simtire in proza. Iata pentru ce toate "casele cu geamuri portocalii" si toate "mastile de bronz" si "lampioanele de portelan" intra in categoria "balivernelor", cu iahturi de fantoma, cu lorzi ce odraslesc pe la Pitesti, cu caiete "cu socarte albastre" cumparate dla Hotel Drouot si cu tot felul de sperietori ce nu trezesc, in realitate, nici un interes literar, cu atat mai mult cu cat sunt exprimate intr-un stil ce nu depaseste cursivitatea ziaristicii mediocre. Fara nici un ecou, specia acestei literaturi s-a "realizat" in romanul Rosu, galben si albastur (1924), in tipul cel mai reusit al literaturii de "blaga" si de jovialitate cinica. Eroul Mircea Baleanu se proclama singur "invartit de razboi", iar micile lui aventuri amoroase nu trec peste "proza" si peste intamplarile strict personale, fara interes literar. Specia a fost continuata apoi printr-o serie de romane (Corigent la limba romana, Urechile regelui Midas, 3 si cu Rezeda 4) pe axa aceleasi fantezii satisfacute si zgomotoase - al caror erou, de fapt, tot poetul Ion Minulescu.

1. Ion Minulescu, Casa cu geamuri portocalii, 1908;
  2. Ion Minulescu, Masti de bronz si lampioane de portelan, 1920;
  3. Ion Minulescu, Rosu, galben si albastru, roman, 1924;