Autori > Ibraileanu Garabet

Prefata - editia a II-a

Prefata la editia a II-a

Studiul de fata, scris in cea mai mare parte acum douazeci de ani, tiparit mai tarziu, aproape intreg, in Viata romaneasca, a aparut in volum in anul 1909.

De atunci a trecut mult. Poate ca unele aprecieri au suferit modificari, mai ales din cauza luminii orbitoare aruncata de razboi asupra intregii noastre istorii de la 1848 incoace. Poate, deci, entuziasmul pentru generatia de la 1848 s-a mai temperat si comprehensiunea pentru atitudinea antiliberala s-a mai largit. Constatarile insa si explicarile mi se par valabile si astazi.

Asadar, daca ar fi ceva de retusat in acest studiu, ar fi numai in ce priveste atitudinea subiectiva, si nu si constatarea obiectiva, in definitiv singura profitabila pentru cititor. Dar voind sa retiparesc aceeasi carte, am crezut ca trebuie sa pastrez si tonul, pentru ca si tonul face parte integranta din opera. Am suprimat insa cateva pasaje in care se repetau, prea de prisos, lucruri spuse in alta parte a volumului si am facut cateva schimbari de cuvinte si de fraze, pentru a usura stilul, vreau sa zic intelegerea acestui studiu, cugetat multa vreme, dar, din pricini cu totul personale, scris foarte repede.

Trebuie sa adaug ca, cu privire la politica lui Caragiale, ar fi trebuit de remaniat si completat capitolul respectiv, pentru ca, de la razboi incoace, ma conving din ce in ce mai mult ca acest om a vazut mai bine decat oricine in realitatea noastra sociala din veacul al XIX-lea. Dar acest lucru il voi arata altadata.

Cu toate ca de cand am tiparit acest studiu unii din scriitorii citati (dupa vechile editii Socec) au aparut in editii noi, mai accesibile publicului (e vorba de Negruzzi, Alecsandri, Odobescu, Maiorescu), iar operele altora, raspandite in publicatii periodice, au aparut de atunci incoace in volum (Russo, intrucatva Kogalniceanu), am lasat totusi citatiile neschimbate, pentru ca adaptarea lor la editiile noi mi-ar fi dat o munca disproportionala cu folosul cititorilor. Iar intru cat priveste pe Russo, citarea de-a dreptul din revistele si ziarele in care si-a tiparit ori i s-au tiparit scrierile cred ca prezinta chiar un avantaj. Cititorul afla unde si cand a aparut intaia oara opera acestui scriitor inca nu destul de recunoscut si chiar cunoscut si are posibilitatea sa-si dea mai bine seama de importanta ideilor lui situate, astfel, in timp si, se poate zice, in spatiu.

Un ultim cuvant in privinta unor termeni intrebuintati aici si al caror continut, variind cu vremea, trebuie definit. Prin "revolutionarism" inteleg ideologia Revolutiei Franceze de la sfarsitul veacului al XVIII-lea. Prin "liberalism roman" inteleg aceeasi ideologie transplantata la noi la mijlocul veacului trecut. Prin "nationalism" inteleg trezirea constiintei nationale, determinata, pe langa alte cauze, de aceeasi ideologie.

G. I.

Prefata - editia I
Prefata - editia a II-a