Epica narativa - Mihail Sebastian

Primul roman al lui Mihail Sebastian (. 1907), Femei (1933), se compune, de fapt, dintr-o serie de nuvele legate doar (si in una dintr-insele si fara aceasta legatura) prin prezenta aceluiasi erou, Stefan Valeriu. Experiente erotice, directe, fara abuz de psihologie, povestite cu stapanire de sine, cu preciziune de desen, in felul lucid si decupat al lui Sergiu Dan, capacitate de a crea oameni din simple linii cursive, cu un natural innascut; stil intelectual si, prin lipsa de didacticism, totusi, gratios. De la seria de aventuri amoroase, in De doua mii de ani (1934), scriitorul a trecut la romanul idoelogic, care vrea sa imbratiseze mai mult decat poate strange si in care, cum era si firesc, problema iudaismului nu-si gaseste o solutie valabila. Ca in orice roman, strict individuala, problema se circumscrie la cazul eroului autobiografic care, in lupta dintre dorinta de asimilare si refuzul mediului de a-l primi, reucrge la solutia unei acomodari: renuntarea de a se identifica cu societatea in sanul careia traieste si opirea lui biologica in ambianta sesului dunarean ce l-a modelat sufleteste. Fara dezbaterea teoretica a problemi, romanul, foarte putin roman si el, evolueaza in mijlocul miscarilor antisemite de acum vreo zece ani, al experientelor sociale ale eroului, cu aceeasi libertate de miscare, naturala, cu aceeasi arta lucida, de a expune pregnant situatiile si ideile, mai mult atingandu-le, si de a schita figuri de data aceasta de mare semnificatie intelectuala (Ghita Blidaru, Mircea Vieru etc) fara a mai aminti de alte tipuri din lumea iudaica (marxistul S.T.Haim, sionistul Winkler, Abraham Silitzer etc).
Desi aparut mai tarziu (1935), Orasul cu salcami e anterior celorlalte doua, si se vede. Un adolescent zugraveste psihologia adolescentei. Interesul romanului nu sta nici in constructia cam risipita, nici in natura lui epica, destul de anemica, ci in crearea atmosferei poetice de tulbure sentimentalism si de neliniste sexuala, de vis si de realitate, raspandita in jurul oricarei adolescente.

1. Mihail Sebastian, Femei, 1933;
  2. Mihail Sebastian, De doua mii de ani, 1934;
  3. Mihail Sebastian, Orasul cu salcami, 1935.