Poezia traditionalista - Vasile Voiculescu

Ceea ce impresioneaza de la inceput la V. Voiculescu (n. 1884) este posesiunea limbii, a unei limbi rurale, inedite si uneori inestetice, dar care, printr-o intrebuintare, sustinuta fara nici o sfortare, imprima intregii opere o tonalitate de expresie ce i-ar putea constitui o personalitate intr-un domeniu in care personalitatea este aproape exclusa. Cu un material verbal atat de original, dar nu totdeauna sigur in valoarea lui estetica, poetul afirma si o vigoare de descriptie matura, proba, didactica insa, solida, de un realism pregnant pana la antipoetic.
Dupa doua volume traditionaliste si prin subiecte, si prin limba si tehnica (in care Vlahuta s-ar fi putut recunoaste), Poemele cu ingeri (1927) ne aduc, in parte, o primenire a inspiratiei scriitorului prin contactul cu o astfel de literatura decat cea practicata pana acum. De pe urma prestigiului universal al poeziei lui Rainer Maria Rilke, o unda de crestinism a sosit si pe aripele ingerilor lui Voiculescu, ca si la alti poeti de la Gandirea, inspiratia ramane, dealtfel, tot traditionala, sub forma ei specific ortodoxa, forma pur teoretica si lipsita de misticism; si cum limba are aceeasi savoare regionala - noua e numai incercarea de spiritualizare si de interiorizare, frangerea formei traditionale, odinioara atat de tihnita, in amplele ei volute, printr-o diversificatie poliritmica influentele literaturii noi abunda insa, ca, de pilda, "digresiunea" practicata de Maniu sau sugestia maeterlinckiana (Dumnezeul copilaresc, Ingerul din odaie etc). Volumul Destin, ultimul, se realizeaza in acelasi material verbal colturos, neaos pana la maniera  - cu evocari de peisagii stancoase (Centaurul, Plangere catre heruvim etc), in imagini si volcabular identice, cu evocarea copilariei de la tara (Prin sita zilelor etc) si, in genere, a vietii rurale in latura fizica si morala (Povestea fetei din sat) cu elemente de mistica si eres, pe care autorul avea sa le intrebuinteze apoi cu succes in teatru. (Umbra)

1. Din tara zimbrului si alte poezii, Barlad, 1918;
  2. Parga, Editura Cartea Romaneasca, 1921;
  3. Poeme cu inger, Cartea vremii, 1927;